Blogg

Ladda bilen hemma

När elbilarna kom så var det trögt gällande intresset. En av anledningarna var att det var svårt att hitta platser att ladda bilarna på. Idag finns det en mängd olika laddningsmöjligheter.

Har man skaffat en elbil och känner att det finns begränsningar så kan man ordna det på många olika sätt. Man kan fråga sin arbetsplats om det inte går att sätta upp laddstolpar där. En möjlighet att kunna ladda bilen under arbetstid, där man kanske hjälps åt och flyttar bilen till andras förmån under dagen. Det finns även möjlighet att ladda bilen utanför många köpcentrum och butiker, medan man är där inne och handlar. Och har man en villa så går det även att installera en laddstolpe på uppfarten eller ladda bilen i garaget eller carporten.

Service till de boende

Om man vill erbjuda en god service till sina boende så kan man köpa och installera en laddstolpe för BRF. Det är ett sätt att främja utvecklingen gällande bilar och även att underlätta för sina boende så att de kan ladda bilen hemma. För att få ett enkelt sätt att lösa laddningen på väljer man ofta att placera laddstolpar vid parkeringsplatser som boende med elbilar hyr. Skulle man byta bil till en som går på vanligt drivmedel så får man därmed även byta parkeringsplats och vice versa. Men det finns även andra sätt som man kan lösa situationen på, som genom att ha flera inkopplingar på en och samma laddstolpe, där många bilar kan laddas samtidigt.

Regler för bildemontering

En dag kommer alla bilar till slutet av sin väg och det är dags att sluta reparera den. För många kanske det är första gången bilen ska skrotas, man kanske inte vet inte hur det går till.

När man förr slutade använda en bil, traktor eller annat fordon brukade man helt enkelt ställa den någonstans på sin gård eller köra ut den i skogen. Det innebar att det stod en mängd rostiga och mycket farliga fordon här och var, som både människor och djur lätt kunde skada sig på. Dessutom kom förr eller senare farliga vätskor och elektronik att skada miljön. Därför började man att ge en slant för bilar som lämnades in när de inte fungerade längre.

Hur det ser ut nu

Numera ser det olika ut kring huruvida man får någon ersättning för en bil som ska skrotas, men hur det än är med den saken är det alltid olagligt att dumpa sin bil någonstans. Den ska tas om hand på ett korrekt sätt. Man får skrota bilen i Stockholm hos en bilskrot eller bildemontering, som det också kan heta numera. Ordet bildemontering har kommit sig av att man faktiskt demonterar bilar som kommer in. Man avlägsnar allt som är miljöfarligt och även det som går att återanvända. Bara för att en bil inte går att köra längre innebär det inte att den är utan delar som är fullt fungerande. Det är bra för miljön, och bra för de som vill hitta bildelar till billigare pris.

Bilverkstaden ger bilen nytt liv

En bra service, regelbundet underhåll och byten när delar går sönder. Det är receptet för långt liv när det gäller bilen. En välskött bil håller länge och ser ut som ny även efter många år.

Särskilt för den som inte är speciellt kunnig eller bilintresserad är det en stor fördel att lämna in bilen på verkstad. Reparation och översyn görs på rätt sätt, till exempel med bilservice i Märsta. Det viktiga är att verkstaden ligger i närheten, så att man snabbt också tar sig dit och kan få hjälp när man till exempel har slagit av en backspegel eller när batteriet är kass.

Reparation med originaldelar


Det krävs kunskap och rätt utrustning för att kunna hålla bilen i så bra trim att den känns och ser ut som ny. Man lämnar in bilen till verkstaden som är noga med att det är originaldelar till Volvon, bara för att ta ett exempel. De kollar upp om något behöver justeras, och så ringer de och kollar så att man accepterar den föreslagna åtgärden.

En bra relation med en verkstad byggs upp när man vet att de inte tar ut överpriser och inte heller lagar när det inte behövs. De är serviceinriktade när man får ett akut problem, och i övrigt kan man bara köra runt i en perfekt skött bil. Det är ett ganska bekymmerslöst förhållningssätt när man är bilägare, och man försöker inte att ge sig på reparationer som man inte har en chans att klara av själv.

Intensivkurs – den snabba vägen till körkort

Att i dagsläget vara utan körkort kan innebära att man hamnar utanför arbetsmarknaden och detta då många arbetsgivare aktivt söker just efter personer som har detta. Det spelar egentligen inte någon roll vad det är för arbete man söker; ett körkort kan vara den avgörande detaljen mellan ett ja och ett nej vid en arbetsintervju. Naturligtvis ska man heller inte bortse från bekvämligheten i att få köra bil heller; det är en frihet och det är skönt att slippa vara beroende av andra människor eller kollektivtrafik då man ska någonstans. Det som är svårt gällande att ta körkort är att det blir jobbigare att ta det ju äldre man blir – ju längre man skjuter upp det; desto svårare blir det också att i slutändan skaffa den efterlängtade rosa lappen att placera i sin plånbok.

Att det blir svårare ju äldre man blir handlar dels om extern press – man känner att kompisar och släkt hela tiden frågar och ligger; något som i sin tur blir kontraproduktivt så tillvida att många helt struntar i det. Det är nummer ett och om vi ser till nästa skäl så handlar det om att det är svårt att avsätta tid för att ta sitt körkort om man börjar bli till åren – du kanske jobbar, du kanske har barn eller du kanske av någon annan anledning inte har tid att sätta dig och läsa teori eller övningsköra.

För det sistnämnda finns det dock bra lösningar och detta handlar om att genomföra en intensivkurs. Vid en intensivkurs så genomföra man alla moment som har med körkort att göra; men man koncentrerar utbildningen under en- eller två veckors tid istället för den normala månaden.

Bor du exempelvis i Stockholm och genomför en intensivkurs då kan du – om du sköter dig normalt – också räkna med att att du har ditt körkort inom två veckor. Varför genomför då inte alla personer utan körkort en intensivkurs i exempelvis Stockholm?

Jo, här handlar det om rent ekonomiska skäl; en intensivkurs är betydligt dyrare än vad en vanlig körkortsutbildning är och detta oavsett om den äger rum i Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Mer information om intensivkurser: intensivkursstockholm.com

Priserna varierar för intensivkurser

Dock – och detta är en detalj att lägga på minnet. Anmäler du dig för en intensivkurs i Stockholm – eller någon annanstans i Sverige – så kommer priset att variera och bero helt på dina egna förkunskaper.

Har du exempelvis noll körvana och aldrig har kört en bil så kommer din intensivkurs att bli dyrare än vad den blir om du har viss- eller god vana av att köra bil. Priserna kommer dock att ligga mellan 10 000-20 000 kronor oavsett hur god körvana du har eller i vilken stad din intensivkurs kommer att äga rum.

Priset blir således dyrare än om du kör med en vanlig instruktör i din egen bil och därefter anmäler dig för uppkörning, teori och halkbana; men å andra sidan så får du ditt körkort snabbare vid en intensivkurs också. Den eviga frågan om hur mycket man är beredd att betala således och här måste svaret bli gällande körkort – det får kosta hur mycket som helst; ett körkort är en absolut nödvändighet i dagsläget.